چه کسی عبارت “اتوبوس پارک کردن” را برای اولین بار در ادبیات فوتبالی استفاده کرده است؟این سوالی است که بر می گردد به ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۴، چلسی در خانه مقابل تاتنهام به تساوی بدون گل رسید. پس از پایان مسابقه، ژوزه مورینیو حریف خود را متهم کرد که نمی‌خواست فوتبال بازی کند.

چه کسی برای اولین بار عبارت اتوبوس پارک کردن وارد ادبیات فوتبالی کرد11

چه کسی بهتر از ژوزه مورینیو می تواند باشد که عبارت اتوبوس پارک کردن را وارد ادبیات فوتبالی کرده است.

مورینیو بعد از بازی گفت:‌ آنها فوتبال بازی نکردند و فقط از دفاع می‌کردند، دفاع می‌کردند و دفاع می‌کردند. آنها یک اتوبوس با خود آوردند و جلوی دروازه گذاشتند. من خیلی ناراحتم چون فقط یک تیم می‌خواست برنده شود. اگر فوتبالی را که بازی کردیم در نظر بگیریم، نتیجه ناعادلانه است.

چه کسی برای اولین بار عبارت اتوبوس پارک کردن وارد ادبیات فوتبالی کرد1

آن روز، مورینیو، شاید چیزی از تاتنهام یاد گرفت. مورینیو توانست هنر اتوبوس پارک کردن را به بالاترین سطح ارتقا دهد. در سال ۲۰۱۰، اینتر که ده نفره شده بود، با جان و دل برابر بارسلونا گواردیولا دفاع جانانه کرد و به فینال لیگ قهرمانان رسید. ژوزه آن مسابقه را اینگونه توصیف می کند: اتوبوس را پارک نکردیم. کل هواپیما را پارک کردیم و بال‌هایش را باز کرد.

چه کسی برای اولین بار عبارت اتوبوس پارک کردن وارد ادبیات فوتبالی کرد2

پس از این که مورینیو از تاتنهام این شکل بازی کردن را یاد گرفته بود در سال 2014 هم از این تاکتیک در چلسی مقابل لیورپول استفاده کرد که چلسی سراسر دفاع کرد و روی یک اتفاق برنده شد. هرچند زمانی خودش از سانتینی سرمربی تاتنهام به خاطر چنین تاکتیک‌هایی انتقاد کرد ولی مورینیو مهمترین افتخاراتش را از این راه به دست آورد.

فهرست